Sabtu, 22 Jun 2013

Alamak! Ramadhan dah hampir...

Beberapa minggu lagi Ramadhan yang ditunggu-tunggu oleh seluruh umat Islam akan tiba.. Macam mana pulak dengan persiapan kita ekk..

Ramai yang tunggu Ramadhan sebab nak pergi beli baju raya, kasut raya dan pelbagai macam lagi..Hakikatnya bukan Ramadhan yang ditunggu akan tetapi Syawal yang dinantikan..Sekarang ni pun dah banyak dah iklan-iklan yang muncul kat televisyen tentang PROMOSI SYAWAL... Ramadhan belum lagi tiba dah ingatkan syawal..

JANGAN BIASAKAN INI UNTUK MENYAMBUT RAMADHAN...

" Esok dah nak mula puasa ni..jadi hari ini kita kena makan sepuas-puasnya...sebab esok kita dah tak boleh makan camni dah.." (segala macam makanan yang dimakan)

- Apakah ini caranya untuk kita bersedia menyambut kedatangan Ramadhan? Seolah-olah tidak akan makan lagi..Sedangkan Ramadhan itu bulan barakah..yang mana terbentang luasnya pahala ibadah buat umat Islam yang mengerjakannya..

" Mak, Achik nak tido lu kejap ye..lagipun sekarang baru kul 5.30 pagi..subuh lambat lagi.."

- Ini biasa terjadi kan ?..Bersahur sememangnya adalah dituntut..Namun, masyarakat sekarang ramai yang tidur kembali selepas bersahur. Alangkah indahnya, jika kita semaikan dalam diri kita dan keluarga kita dengan membaca Al-Quran sementara menunggu waktu subuh..tak pun, sama-sama menonton tazkirah pagi di kaca TV..Biasanya, bulan ramadhan ni banyak program tazkirah terutama di waktu pagi..then, solat subuh sama-sama..confirm subuh tak kan terbabas punye..

" Malam ni, kat surau kampung sebelah..ada nasi hujan panas dan pelbagai jenis kuih tau yang akan dihidangkan selepas solat terawih..apa kata malam ni kita solat kat sana..kenyang perut t.."

- Satu-satunya bulan yang dikerjakan solat terawih padanya, seolah-olah dilupakan..disebabkan niat yang mana tanpa kita sedari itu..Nak pergi solat terawih tu dah cantik dah niatnye..tut tut..alamak makanan rupanye.. (^____^) bersama kita ubahkan ye..Jangan biarkan tujuan untuk kita ke masjid atau surau bukan untuk beribadah akan tetapi untuk "berpesta" makan..



Tak Sabar Menanti Hadirnya RAMADHAN...
* jangan nak tunggu Ramadhan je baru nak mendekatkan diri pada Allah..tapi lakukannya setiap masa, saat dan ketika susah mahupun senang (^__^)

Moga Ramadhan yang bakal menjelang nanti menjadi titik perubahan ke arah yang lebih baik buat kita...

Senyap...Diam...Fikir....Buat  (^___^)

Tiada ulasan:

Terima Kasih kerana berziarah... Jemput Datang lagi... Sama - sama berkongsi....